Majeur akkoorden zijn akkoorden die doorgaans vrolijker klinken dan mineur akkoorden. Je kunt ze zowel bij de open akkoorden als bij de barré akkoorden vormen. De ezelsbrug is altijd:
Een majeur akkoord klinkt vrolijk.
Een mineur akkoord klinkt droevig/melodramatische.
Wat is de majeur toonladder?
Theorie kan saai zijn, maar is essentieel wil je akkoorden, toonladders of solo's kunnen herleiden. Voor jou wil ik het vooral overzichtelijk en makkelijk maken. De toonladder is ooit samengesteld, dus neem het gewoon van mij aan.
Onthoud wat een interval is en dat de majeur toonladder een vaste interval heeft.
Wat is een interval?
Een interval is niets anders dan een vak verder of terug op de gitaarhals. Een interval wordt gezien als een halve toon. Logischerwijs zijn twee intervallen dus een hele toon.
Welke intervallen betreft de majeur toonlader?
Een majeur toonladder heeft de volgende intervallen: Heel - heel - half - heel - heel - heel - half
Heel = 2 vakken
Half = 1 vak
Tel de interval oplopend door 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8= octaaf).
De 12 tonen die er in de muziekleer zijn zijn: A - Bes - B - C - Cis - D - Es - E - F - Fis - G - Gis en daarna weer A, etc.
Stel nu dat het startpunt A is en je de intervallen voor de majeur toonladder gaat volgen, dan krijg je:
A als startpositie
B als 2e toon (heel)
Cis als 3e toon (heel, 2 vakken verder dan B)
D als 4e toon (half, 1 vak verder dan Cis)
E als 5e toon (heel)
Fis als 6e toon (heel)
Gis als 7e toon (heel)
A als octaaf toon (half)
Ik heb de intervallen hierboven dus oplopend genummerd. nummer 8 is als het ware hetzelfde als nummer 1, maar dan herhaalt de cyclus zich weer. Let op: De eerste heel is dus 2 vakken verder dan je starttoon, indien A de starttoon is, dan is de B-toon 2 vakken verder.
Hieronder de tonen van de A-majeur toonladder dik gedrukt. A - Bes - B - C - Cis - D - Es - E - F - Fis - G - Gis en daarna weer A, etc.
Hieronder heb ik een dubbele majeur toonladder in tablatuur voor jou uitgetekend. Positie 7 op de D-snaar is feitelijk het octaaf en positie 4 op de G-snaar is weer hetzelfde als positie 7 op de lage E-snaar.
E ----------------------------------------------------4--5---------------------------------- B --------------------------------------------5--7------------------------------------- G ----------------------------------4--6--7------------------------------------------- D ----------------------4--6--7------------------------------------------------------- A -----------4--5--7------------------------------------------------------------------ E ----5--7-----------------------------------------------------------------------------
Belangrijk is dat je de interval van de majeur toonladder kent en het startpunt. In bovenstaand voorbeeld was het startpunt positie 5 van de lage E-snaar. Stel je nu eens voor dat het startpunt positie 0 (open A-snaar) is en jij de majeur toonladder alleen op die snaar wilt spelen. Je zult zien dat de interval (heel - heel - half - heel - heel - heel - half) ook daar gewoon van toepassing is.
E ------------------------------------------------------------------------------------- B ------------------------------------------------------------------------------------- G ------------------------------------------------------------------------------------- D ------------------------------------------------------------------------------------- A --0--2--4--5--7--9--11--12-------------------------------------------------------- E -------------------------------------------------------------------------------------
Je kunt ook het startpunt 0 op de A-snaar laten zijn en dan verticaal de toonladder vormen. Dan krijg je het volgende:
E ----------------------------------------0--2--4--5---------------------------------- B ------------------------------0--2--3----------------------------------------------- G ----------------------1--2----------------------------------------------------------- D ------------0--2--4----------------------------------------------------------------- A --0--2--4--------------------------------------------------------------------------- E -------------------------------------------------------------------------------------
Uitdaging:
Probeer ook maar eens de tonen te vergelijken!
Probeer het eens met de C-majeur toonladder of een andere ;-)
Hoe word een majeur akkoord gevormd?
Zoals je inmiddels weet bestaat een akkoord uit minimaal drie tonen.
Een mineur akkoord bestaat daarentegen uit een grondtoon (priem) - kleine terts - kwint.
Een majeur akkoord bestaat uit de grondtoon (priem) - grote terts - kwint.
Het enige verschil ten opzichte van een mineur akkoord is dat bij het majeur akkoord de terts niet één halve toon word verlaagd,
De toonladder van zowel mineur- als majeur akkoorden bestaat dus uit 8 nummers, zoals eerder uitgelegd. In de muziektermen heten die:
Positie 3 is bij een majeur akkoord dus niet een halve toon/interval lager. We blijven even bij de A toon.
Positie 1 = A-toon
Positie 3 = Cis-toon
Positie 5 = E-toon
Hoe pak je het A-akkoord?
In tablatuur genoteerd pak je hem zo: A X02220 Hieronder een foto van hoe ik het A-akkoord pak. Let op: de gekleurde 1, 2, 3 zijn voor je vingers (zie ook de legenda eronder).
Grijs is wijsvinger = E-toon
Groen is middelvinger = A-toon
Rood is ringvinger = Cis-toon
Oftewel het A-akkoord.
Overzicht van Majeur akkoorden in drieklank
Hieronder een overzicht van de majeur akkoorden van hele tonen: Grondtoon (1) - kleine terts (3) - kwint (5).
A = A (1) - Cis (3) - E (5)
B = B (1) - Es (3) - Fis (5)
C = C (1) - E (3) - G (5)
D = D (1) - Fis (3) - A (5)
E = E (1) - Gis (3) - B (5)
F = F (1) - A (3) - C (5)
G = G (1) -B (3) - D (5)
In welke liedjes worden vaak majeur akkoorden gebruikt?
Meestal worden majeur akkoorden gebruikt bij vrolijke en opgewekte nummers. Hieronder een overzicht van bekende liedjes die met een majeur akkoord beginnen. Luister ze allemaal eens en probeer elk liedje maar eens te starten met een mineur vorm van het startakkoord. Begin bijvoorbeeld Bad Moon Rising maar eens met een Dm-akkoord en zing dan de tekst Bad Moon Rising. Je hebt gewoon een droevig liedje ineens. Ik daag je uit om dit bij elk liedje te doen.
Niet iedereen vind theorie belangrijk, je hoeft ook zeker niet alle tonen uit je hoofd te kennen, maar weet hoe je een majeur akkoord zelf kunt vormen en benoemen. Probeer bijvoorbeeld als uitdaging het A-akkoord als open vorm ergens anders te vinden op de gitaarhals.
Door
André
op
01 Mar 2023
Goedendag Koen,
Ik raak door de gitaarakkoord notatie van (bijv.) A en Amaj(eur) in de war.
Voor beide geldt A(maj) = - A E A C# E.
Maar dan: A7 en Amaj7. Dit zijn ineens twee verschillende akkoorden. Hoe kan dat als Amaj en A hetzelfde zijn?
André
op 01 Mar 2023